۱- دانستن مفهوم کم، زیاد، بزرگ، کوچک
۲- دانستن مفاهیم زیر، رو،بالا یا پایین
۳- دانستن مفهوم نزدیک و دور
۴- دانستن مفهوم عقب و جلو
۵- دانستن مفهوم کوتاه و بلند
۶- کنترل مداد در دست
۷- رسم اشکال بسیار ساده
۸- تواناییی تقلید رسم خطوط عمودی، افقی، مارپیچی، دایره
۹- توانایی ورق زدن کتاب
۱۰- مهارت در حرف زدن
۱۱- توانایی ساختن یک داستان کوتاه
۱۲- شناختن اندام های بدن و صورت
۱۳- بالا و پایین پریدن با دوپا
۱۴- ایستادن روی یک پا برای یک لحظه
۱۵- توانایی چهار دست وپا و سینه خیز رفتن
۱۶- تعقیب اشیا با چشم
۱۷- پاسخ به محرکهای صوتی
۱۸- هماهنگی دست وپا
۱۹- توانایی پرتاب، کشیدن و هل دادن اشیا
۲۰- توانایی به نخ کشیدن مهره ها
۲۱- توانایی برش زدن کاغذ با قیچی
۲۲- توانایی دو سه قدم لی لی کردن
۲۳- توانایی بازی در جمعهای سه یا چهارنفره
۲۴- توانایی ساخت پل با بلوکهای پلاستیکی
۲۵- به اندازه کافی شاد و کنجکاو بودن
این مواردی بود که در کتاب “درمان اختلالات ریاضی” تالیف ” دکتر مصطفی تبریزی” برای یک کودک سه ساله بهشون اشاره شده و اگه کودک هرکدوم از این موارد رو نداشته باشه با چندتا بازی. این مهارتها را در کودک بوجود میارن. به نظرم دیدن این کتاب خالی از لطف نیست.